Skip to main content

Aprobada la Ley de Policía Autonómica: Galicia dispondrá en seis años de 2.400 nuevos agentes

Galicia contará con 2.400 agentes en seis años desde la entrada en vigor de la Ley de Policía Autonómica cuyo proyecto de ley ha sido aprobado en sesión plenaria por el Parlamento gallego con el voto a favor de los socios de Gobierno (BNG y PSdeG) y el rechazo del PPdeG que ha presentado una enmienda a la totalidad que fue rechazada.

El conselleiro de Presidencia, José Luis Méndez Romeu, ha defendido el proyecto de ley del Gobierno gallego que, según ha dicho, se hace «necesario» una vez que ha fracasado la reforma del Estatuto de Autonomía.

En la actualidad, Galicia cuenta con 425 agentes adscritos de la Policía Nacional que podrán integrarse en el futuro cuerpo «si lo desean», de igual modo que lo podrán hacer agentes de origen gallego del Cuerpo Nacional de Policía, de la Guardia Civil y de las Policías locales de Galicia. El proyecto de ley establece la creación de cuatro centros de coordinación, según ha explicado el conselleiro, formados por una Junta de Seguridad, un Consejo de Policía, una Comisión Gallega de Seguridad y un Centro de Elaboración de datos.

Según Méndez Romeu, el Estado cuenta con un modelo de policía desarrollado y profesionalizado, pero algunos estatutos, como el gallego, y la Constitución establecen que las comunidades autónomas puedan crear un cuerpo propio de policía.

El conselleiro ha explicado que las nuevas demandas ciudadanas impulsan a la comunidad a contar con un cuerpo propio que gestione, entre otras áreas, la seguridad vial, la protección del territorio, la violencia de género o los delitos relacionados con los menores. «Es el primer intento real» de aprobar un proyecto de ley de policía autonómica, ha sentenciado Méndez Romeu.

El ex conselleiro de Justicia y diputado del PPdeG, Xesús Palmou, ha rechazado este argumento del actual titular de Presidencia y recordó que su grupo presentó un proyecto en marzo de 2005 que no se pudo realizar, según ha dicho, por la convocatoria de elecciones autonómicas que se celebraron en junio y cuyo resultado produjo un cambio de Gobierno. Palmou ha recordado que Méndez Romeu, por entonces en el Ministerio de Administraciones Públicas, calificó el proyecto del PPdeG de «fraudulento y frívolo» y lo ha acusado de «frenar» desde el Gobierno de España la posibilidad de que Galicia contase con un cuerpo de policía autonómica.

El diputado del BNG, Pablo González Mariñas, consideró que este proyecto significa que Galicia podrá contar con una «policía realmente sustitutoria», mientras que el representante del PSdeG, Xaquín Fernández Leiceaga, calificó el proyecto como una «solución federal avanzada».

Por otra parte, la Cámara ha desestimado la enmienda a la totalidad presentada por los populares al proyecto de ley de modificación de la Función Pública, con los votos en contra del BNG y el PSdeG que defendieron la reforma.

Nota de prensa remitida por el Gabinete de Comunicación de la Xunta de Galicia:

A futura Policía de Galicia será un corpo “absolutamente civil” e “plenamente inxerido no marco constitucional e estatutario, garante dos dereitos do cidadán e atento á realidade social na que nace e na que ten que servir”. Así o asegurou o conselleiro de Presidencia, Administracións Públicas e Xustiza, José Luis Méndez Romeu, no debate sobre o proxecto de lei desta forza de seguridade que tivo lugar esta mañá no Parlamento.

O texto, dixo, persegue unha cooperación entre corpos policiais que redunde na mellora continua da seguridade dos habitantes, previndo un período de despregue do corpo ata a súa plena funcionalidade estimado en aproximadamente 400 efectivos por ano, durante un tempo mínimo de seis anos a partires da promulgación da lei. Así mesmo, para garantir a coordinación entre as diferentes forzas policiais que operan en Galicia crearanse catro estruturas:

ß A Xunta de Seguridade, para a análise das políticas co Ministerio de Interior.
ß O Consello de Policía, para a participación dos propios funcionarios a través das súas organizacións representativas.
ß A Comisión Galega de Seguridade, na que participarán o Poder Xudicial e os poderes locais que teñen competencia nesta área.
ß O Centro de Elaboración de Datos, centro de intelixencia coordinado cos do Estado.

Segundo explicou o conselleiro, a Policía de Galicia estará estruturada en seis categorías profesionais: tres no grupo A (todas elas cubertas por promoción interna), unha no grupo B (cuberta a metade por acceso libre e a metade por promoción) e dúas no grupo C (unha cuberta por acceso libre e a outra por promoción). A Academia Galega de Seguridade Pública será a responsable de deseñar os seus plans de estudios e de “proporcionar á sociedade galega os axentes os especialistas e os directivos que necesita un corpo policial moderno”.

Ademais, Méndez Romeu destacou que a lei abre a posibilidade da mobilidade entre corpos policiais, o que significará que todos aqueles axentes da actual Unidade adscrita do Corpo Nacional de Policía (un total de 425) poidan integrarse no novo corpo con todos os seus dereitos se así o desexan. Tamén se poderán incorporar a este novo corpo os funcionarios que presten servizos nas forzas de seguridade do Estado: Garda Civil, Policía Nacional e Policías Locais.

Para explicar o contexto no que se creará este corpo, o conselleiro afirmou que na actualidade existe en España un modelo policial plenamente desenvolvido e profesionalizado, que ten acadado cotas de seguridade cidadá superiores ás da Unión Europea e “que en Galicia son aínda mellores”. Sen embargo, dixo, na actualidade prantéxanse novas demandas, coma melloras na seguridade viaria, na protección do territorio e o patrimonio, nas condutas delictivas relacionadas co medio ambiente, na violencia de xénero e nos delitos relacionados cos menores, entre outros.

Neste sentido, o titular de Presidencia lembrou que no Estado hai unha estrutura policial plural, cun modelo de forzas de seguridade sustentado en dous corpos policiais de natureza distinta e ámbito estatal; no que tamén existen tres policías autonómicas desenvolvidas de acordo coas previsións dos seus estatutos e cos acordos posteriores pactados co Ministerio de Interior; outras tres comunidades onde se ten chegado ao acordo de adscribir unidades do Corpo Nacional de Policía aos servizos da propia comunidade –entre elas Galicia–; e, finalmente, en moitos puntos do territorio hai corpos de Policía Local.

“Configúrase así un modelo plural, que precisa dun nivel de coordinación importante pero que funciona satisfactoriamente”, considerou o conselleiro, quen indicou que o marco legal no que se debe inxerir o proxecto de Lei da Policía de Galicia inclúe á Constitución Española, o Estatuto de Autonomía e a Lei Orgánica de Forzas e Corpos de Seguridade do Estado.

“Prantéxase un catálogo de posibles funcións e competencias exhaustivo, que permita nun momento posterior levar adiante o desenvolvemento de acordo cos obxectivos do Goberno en cada intre e previos os pactos previstos na Lei Orgánica”, declarou, afirmando que o texto establece entre as súas posibles funcións a seguridade cidadá, a policía administrativa e a policía xudicial “en toda a amplitude en que se deben entender esas competencias” e “abrindo tamén a porta para que en determinados casos, e sen que isto implique substitución de funcións, poidan existir convenios coas policías locais”.
R.